About Me

header ads

Co myślę kiedy mówię „czuję się ogłupiały”

Wiedziony fotograficzną ciekawością postanowiłem pogrzebać w materiałach internetowych sklepu, który nam wszystkim spędził sen z powiek przez weekend z powodu obranych ziemniaczków w folię zapakowanych…
Nie jest tak najłatwiej znaleźć stronę korporacyjną Carrefour. Po wpisania w Google hasła „carrefour” dostajemy dwa sklepy internetowe i wykaz stacjonarnych. Nigdzie nie znalazłem odnośnika do tzw. „informacji korporacyjnych”. Dopiero wpisując w wyszukiwarkę „carrefour misja” dotarłem do strony, która nazywa się:
https://serwiskorporacyjny.carrefour.pl/
Jest tam mnóstwo materiałów, które człowiek czyta i sobie myśli…no i czego ja się czepiam?
No właśnie. Nie będę tutaj robił reklamy Carrefour, bo nie w tym rzecz. Ale czytam, że Carrefour chce prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie i stawia sobie np. cele związane z redukcją emisji CO2. Hmmm niby ok i nawet pokazuje osiągnięcia typu 4,2% ograniczenia zużycia energii elektrycznej, 9% zużycie wody czy o 8,2% zużycie CO2. Hmmm niby ok – problem tylko w tym, że sama broszurka pochodzi z 2015 roku a dane dotyczą 2014… Ciekawe.
Idziemy dalej. Gospodarowanie odpadami w sklepie. Dane w broszurce są z 2016. Ciekawe, bo w 2016 nie było segregacji na kilka frakcji (chyba że coś pominąłem). Na broszurce wyraźnie są 4 kolory odpadów (kopia materiałów globalnych?). Najciekawsze moim zdaniem dane są na stronie „Ilość odpadów poddana recyklingowi w 2016 roku”. 16K ton papieru, 5K ton organicznych, tylko 0,8K ton plastiku i 3K ton pozostałych. Grafiki dziwnie to reprezentują ale ok – czepiam się. Ciekawi mnie coś zupełnie innego – dlaczego za generowanie odpadów sklepy nie uważają tego co sprzedają? A niby gdzie to wszystko trafia? Fajnie się chwalić tym że większość odpadów to papier i bio. Wygląda dobrze. Zapominamy że 80% wszystkich produktów w sklepie zapakowana jest w plastik.
Folder CSR. Wszystko super – ciekawe, że datowany znowu na 2016 roku czyli dane pochodzą z roku 2015 pewnie. Prawie 5 lat do tyłu. Ciekawe, bo ja jakbym miał dbać o swój wizerunek to bym to raz w miesiącu aktualizował. Powtarza się tam szereg informacji które przytoczyłem u góry – sprzed kilku lat. Współpraca z bankami żywności, papier z certyfikowanych upraw leśnych, wspieranie zdrowego żywienia itp. itd. Jednym słowem – idealny świat. Kiedy popatrzycie na nagłówki na stronie serwisu korporacyjnego otrzymujecie obrazek firmy, która: dba o zrównoważony rozwój, działa dla dobra klimatu, w zasadzie to sprzedaje głównie żywność bio, gospodaruje odpadami ale tylko swoim, nie za bardzo chyba zwracając uwagę na to co sprzedaje. Jest w koalicji na rzecz demokratyzacji produktów BIO – chodzi o ich dostępność. I teraz ja to próbuję zderzyć z tym co widzę w sklepie. Oczywiście jestem skrzywiony. Ale z drugiej strony – czemu miałbym nie być, wszak zajmuję się pokazywaniem rzeczywistości takiej jaka jest.
Skupiam się tylko na tym co można zmienić więc jak zwykle trafiam na warzywniak.
Ziemniaki obrane zapakowane w folię.
Czosnek obrany zapakowany w folię w ilości takiej, że po rozpakowaniu połowa pójdzie do kosza.
Ugotowane ziemniaczki w koszulkach zapakowane w folię.
Ziemniaki normalne brudne na tacce ze styropianu zapakowane w folię.
Rzodkiewka umyta na tacce w folii.
Marchewka obrana na tacce w folii.
Pomelo w folii i w koszulce z plastiku.
Avocado na tacce ze steropianu w folii.
Brokuł zawinięty w folię
Kalafior w folii
Por w folii
Pomidorki w 3 rodzajach wszystkie w folii
Pomidory malinowe na tacce w folii
Cały asortyment bio do wyboru do koloru w folii
Jabłka w folii
......
......
......
......
......
Mam wymieniać dalej? Znacie to ze zdjęć.
Niektórych warzyw czy owoców bez folii plastikowej nie da się już kupić.
Piszę to jako Klient. Nawet nie jako aktywista. Co mam myśleć o Carrefourze? Jak poskładać taki świat?
Zostałem zaproszony na poniedziałek – w bardzo grzeczny i zrównoważony sposób - na spotkanie do Carrefoura. Pójdę i zapytam o to wszystko. Bo kompletnie nie umiem sobie tego poskładać. A Wy?
Zdjęcie poniższe pochodzi ze strony korporacyjnej Carrefour. Czy tylko mi coś tutaj zgrzyta?
Autor:
Daniel Petryczkiewicz
https://www.danielpetryczkiewiczphotography.com/
https://www.facebook.com/danielpetryczkiewiczphoto/

#bio #ekologia #natura #przyroda #carrefour #plastik #środowisko 

Prześlij komentarz

0 Komentarze