About Me

header ads

Co myślę kiedy mowię „nie zamierzam przestać”!


Sobotni wieczór był dla mnie mega emocjonalny. Szczerze to nie potrafiłem się uspokoić jeszcze długo w noc. Poruszyła mnie historia z Carrefourem. Wkurzyły mnie dwie kwestie - z jednej strony odkrycie tych cholernych bezsensownych obranych ziemniaków w folii ale z drugiej bezczelność i kompletny brak pro-konsumenckiego podejścia w Carrefour i Carrefour Bio. Jeszcze śmieli zarzucać nieprawdziwość zdjęć udając, że nie rozpoznają własnego asortymentu!!!

Mega dziękuję Wam za niesamowity odzew. Setki udostępnień, polubień i masa komentarzy. Zalaliście internet wstydliwym asortymentem Carrefoura!

Chciałem odpowiedzieć na kilka pytań czy też komentarzy które się powtarzały, żeby nie pisać już osobno każdemu.

1. Nie zamierzam zrezygnować ze swoich działań.

Jestem fotografem i aktywistą. Obchodzi mnie co się wokół mnie dzieje. Nie robię tego dla popularności ale dla siebie i swoich dzieci. Jestem im to winny bo zostawiam im Planetę w dużo gorszym stanie niż sam ją dostałem. Możecie mi mówić, że jednostka nic nie znaczy, że musi się zmienić system, że zadzieram z dużymi graczami itp itd. Super. Dzięki za troskę. Tłumaczę to w wielu miejscach - i do znudzenia powtórzę jeszcze raz: możesz stać obok, nie robić nic i biadolić albo mieć to w dupie i patrzeć dalej tylko na koniec swojego nosa. Możesz tez zrobić COŚ - nawet bardzo małego - i to będzie zawsze WIĘCEJ NIŻ NIC. Twoja decyzja. Ja wierzę, że rewolucja zaczyna się zawsze na dole i zawsze od jednostki. Oczywiście bez Waszego wsparcia to się nie uda ale czuję je coraz mocniej a jak nie uda się dzisiaj, to uda się jutro. Jestem z natury niepoprawnym optymistą :)

2. Dlaczego Biedronka i kiedy Carrefour?

Nie wiem, czy wiecie ale oprócz etatu fotografa/aktywisty jestem doświadczonym managerem. Głównie prowadzę projekty rozwojowe dla różnych biznesów. Kluczem dla skutecznego projektu jest trzymanie się celu. A cel musi być specyficzny i działania które podejmujemy muszą prowadzić i wspierać jego realizację. Uważam, że petycja do „wszystkich” sieci, byłaby petycją „do nikogo”. Biedronka to lider rynku. Powinna być przykładem a jest anty-przykładem i liderem śmieciowym. Dlatego skupiłem się na nich na początku. Wygrajmy tę bitwę - będzie łatwiej prowadzić kolejne! Proszę Was tutaj o pełne wsparcie.

3. Winni są konsumenci bo to oni kupują w plastiku.

Temat plastiku jednorazowego jest wielowarstwowy. Nie ma jednego winnego. Dlatego działania trzeba prowadzić na trzech frontach: świadomości konsumentów (i nas samych - to od nas i naszego domu zaczyna się rewolucja!), zwracania uwagi na to co się dzieje w sklepach i piętnowania wszystkich plastikowych absurdów!!! Poziom producenta jest chyba najbardziej skomplikowany - producent robi to czego chce sklep…

4. Trzeba recyklować a nie walczyć z plastikiem.

Jeden z kompletnych mitów i bzdur. Recykling to biznes. Musi się opłacać. Folie jednorazowe, torebki z okienkiem, owijki do warzyw i owoców są NIEOPŁACALNE do przetwarzania - są za lekkie i trzeba ich zebrać ogromną ilość żeby była to masa efektywna do przetwarzania. W Polsce na ten moment można uznać, że te plastiki są w ogóle NIE PRZETWARZANE. Najlepiej ich w ogóle nie produkować i nie używać. Najlepsze opakowanie to jego BRAK.

5. Ostatni punkt dotyczy faktu „walki z sieciami”.

Ja z nimi NIE WALCZĘ. Ja nie mam nic przeciwko sieciom jako takim - nie wszyscy będą robić zakupy na bazarku. Ja walczę z JEDNORAZOWYM PLASTIKIEM, który jest w sklepach NADUŻYWANY. Dodatkowo jest to robione nie z chęci „robienia dobrze Klientom” czy też jak niektórzy mówią „dla świeżości warzyw czy owoców”.
90% jednorazowych plastików (tacki, owijki, folia strech, zrywki, torebki z okienkiem…) to opakowania KOMERCYJNE - mają sprawić że kupisz więcej! I drożej vs warzywa czy owoce luzem.

Pytacie też co można zrobić aby wesprzeć projekt #NoBeautyInPlastic ?

  • Podpisz petycję do Biedronki o ograniczenie ilości używanego plastiku jednorazowego (link w komentarzu pod postem).
  • Kupuj warzywa i owoce luzem a jeśli Twój sklep nie daje Ci wyboru - zmień sklep!
  • Pij wodę z kranu zamiast kupować plastikowe butelki jednorazowe.
  • Nie lajkuj bezmyślnie wszystkiego co ma ładne obrazki z Twoim ulubionym influenserem. Każdy Twój lajk to $$$. Zastanów się czy nie napędzasz tym niepotrzebnej konsumpcji.
  • Udostępnij tego posta Znajomym i dołącz siebie i znajomych do grupy #NoBeautyInPlastic / Nie Kupuję w Plastiku.

Pozdrawiam Was serdecznie i mam nadzieję że będziecie dalej ze mną! Wkrótce nowe pomysły!!!

Fotograficznie chciałem Wam przypomnieć jedną z prac wykonaną w marcu 2019, którą możecie zobaczyć na wystawie #NoBeautyInPlastic w SpektrumTower, Twarda 18, Warszawa dzięki firmie Globalworth

Na zdjęciu Marysia i Julian - zwycięzcy Mam Talent TVN

Autor:
Daniel Petryczkiewicz
https://www.danielpetryczkiewiczphotography.com/
https://www.facebook.com/danielpetryczkiewiczphoto/

#eko #plastik #recykling #środowisko  #breakfree

Prześlij komentarz

0 Komentarze